När En Enda Myndighet Kränker Integriteten Utan Reaktion Från Samhället (Namnfrågan)

Namnfrågan.
Man kan tycka, att ens eget namn ska förklara vem man är. Benämningen på en själv, ens jag. Skulle inte det kunna vara den mest självklara rättigheten? Att välja ett representativt namn, att bestämma vad man vill kalla sig själv och vad andra ska kalla en, måste ju vara det mest självklara valet i ett så annars utvecklat land, ett så liberalt land som Svea Rike. Ens namn är ju en del av ens identitet och det borde väl vara något vi vill eftersträva - att själv vara ansvarig för sin personlighet och integritet, vem man är! Jag tycker det. Och jag blir arg när jag inser att Skatteverket sitter och bestämmer och tycker om vad vi personligen väljer att bära för namn. Skatteverket har fullkomlig makt över ditt eget namn. Du får inte alls välja namn på dina barn, eller ens på dig själv, Skatteverket bestämmer. Och detta missbrukas, ty de har inte alls lagen bakom sig.

Jag har många namn jag vill lägga till i mitt fullständiga namn, därbland ett som Skatteverket anser är opassande. Anledning: det är ett killnamn. Det är förargelseuppväckande att som tjej ha ett pojknamn. (För 40 år sedan var det förargelseuppväckande att pappor fick stanna hemma som pappaledig.) Detta provocerar alltså den svenska befolkningen, att ha ett visst namn. Men inte alla namn. Namn som Manshoran, Kim, Michelle, Tarzan/ Farzan (flicknamn) är fortfarande okej.

Såhär säger Skatteverket ang förnamn på barn.
Ett förnamn får inte vara sådant att det kan uppfattas som stötande eller leda till obehag för barnet.

Detta är det enda uttlåtande från Skatteverket där det nämns att det inte får uppfattas som kränkande för barnet. Med betoning på 'kränkande' och 'barnet'. Först och främst: sedan när började inskilda individer tvingas vika för samhällets normer med en myndighet bakom sig?
Ska vi tvångssterilisera alla svarta, inte låta dem skaffa barn av orsaken att barnet kan bli mobbat för sin hudfärg? Samma sak för kineser, fattiga och alla andra som enligt normen har rätt att mobbas i skolan av sina lekkamrater?
För att det finns inavlade bonn-idioter som inte kan låta bli att sprida ut sina patetiska hatord?
Att en tjej som kallas Alex blir mobbad - WHAT!? Jag har faktiskt aldrigt hört talas om det. Personligen tycker jag killnamnet Manzhoura låter .. Nja, snäppet värre. Men neej, nej - då är det i en främmande kultur ett vanligt, vackert pojknamn. WHAT THE FUCK.
Om jag fick bestämma skulle jag neka alla föräldrar som vill döpa sina barn till Cassandra, Tindra, Glimra, Ruben eller Rufus. De är namn som provocerar mig. Men tanken skulle aldrig falla mig in att låta en myndighet solla ut namn de inte tycker passar sig. Dessutom, unisexa namn som Kim, Ashley, Michelle och Maria går fria, och dessa barn mobbas inte(?). Men att alla namn vore unisexa är en fullständig omöjlighet för en del svenskar. Nej, det här är en löljig diskussion. Låt alla individer få välja sin egen identiet. Mobbning är aldrig okej, inte ens för Skatteverket.

Läs mer:
Läs också om Tina/ Håkan som inte får bestämma över sig själv.
Läs också andras diskussioner om namn som provokation

Läs också om barnet Pops könsneutrala uppfostran
Läs också om flickan som inte får hela Emanuel
Läs också om flickor som nekas namn

Kommentarer
Postat av: moberg

fan vad rätt. helt sjukt vad rätt.

2009-07-30 @ 23:52:13
URL: http://themoberg.blogg.se/
Postat av: Esh

Visst är det prvocerande?

2009-07-31 @ 08:37:42
URL: http://slutetavuniversum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0